Knikkerzakjes als traktatie

Mijn oudste is alweer 7 jaar geworden. Hij kwam zelf op het idee om kleine knikkerzakjes te trakteren en die lieve vragende ogen: 'mama, wil je ze dan haken' dáár kon ik natuurlijk geen 'nee' op zeggen.

Met heel veel plezier ontwierp ik een mini-knikkerzakje en ik zal hieronder het patroon delen. Ik heb zelf mijn restanten katoen aangesproken, maar je kunt natuurlijk ook werken met acrylgaren met bijpassende naald (Haak je met een grotere naald en of garen, dan wordt het zakje natuurlijk ook groter).

Gebruikte steken:
Mr (magische ring)
Hv (halve vaste)
Hst (Half stokje)
St (Stokje)

De knikkerzak haak je in spiraalvorm. De toeren sluiten we dus niet met een halve vaste, behalve toer 16 en toer 17

Toer 1: haak 8 hst in een magische ring (8)
Toer 2: haak in elke steek 2 hst (16)
Toer 3: haak in elke 2e steek 2 hst (24)
Toer 4: haak in elke 3e steek 2 hst (32)
Toer 5: haak in elke 4e steek 2 hst (40)
Toer 6: haak in elke 5e steek 2 hst (48)
Toer 7 t/m 16: haak in elke steek 1 hst (48) Sluit toer 16 met een halve vaste.
Toer 17: haak 3lossen, haak vervolgens in elke steek een stokje en sluit deze toer met een hv (48)
Toer 18 t/m 20: haak 1 lossen, haak vervolgens in elke steek een hst (48) hecht af

Vlecht nu 3 draadjes en rijg de vlecht door het zakje heen. Je knikkerzakje is nu klaar!


Veel plezier met het patroontje!


Reacties